Cliché

23 Oct

Danes sem bila po dolgem času spet na vlaku. Poleg prebiranja različnih reči sem razmišljala o današnji besedi tedna. V mislih sem imela vlak. Ampak, na žalost, danes nimam več dosti časa, da bi se besedi vlak posvetila, kot se za veličastne stroje, kot so vlaki, spodobi. Sem pa na vlaku končno začela brati Gregoryja Batesona in njegovo knjigo: Steps to an Ecology of Mind. V začetku knjige najdemo zapise dialogov med Batesonom in njegovo hčerjo. Hčer v enem izmed dialogov zanima, ali se gresta s temi zanimivimi vprašanji in dialogi igro; ali jo oče jemlje resno. Med pogovorom naletita na zanimivo besedo francoskega izvira cliché. “Tako, pa jo imam,” sem si rekla.

To rubriko bloga sem začela pisati predvsem zaradi zanimivosti besed samih, a sem se zadnje čase oddaljila od namena, razlage izvora določenih besed. Cliché je idealna beseda za takšno kratko razlago. Kot sem že omenila, gre za francosko besedo, ki izhaja iz tiskarskega sveta. Prvič so jo začeli uporabljati na začetku 19. stoletja. Pred desetletji, ko so še tiskali tako, da so skupaj zlagali črke v zaporedja, ki tvorijo nam razumljive besede in stavke, so hitro ugotovili, da obstaja nekaj fraz, ki se uporabljajo pogosteje. Zato so si tiskarji, da so si prihranili nekaj dela, te stavke pripravlili že vnaprej in so jih samo dodali zraven.

Denimo, če bi moj blog izhajal v tiskani obliki in bi zapise prejeli zraven piškotov v vaški piškotarni, bi bil tak pripravljen cliché moj končni: “To je to!”

Z besedo cliché pa je Bateson hčerki opisal tudi, kako nastanejo nove misli. Primera mi je kar všeč, kot so klišeji že uporabljene zlajnane fraze, so tudi naše misli večinoma klišejske. Šele ko vse že pripravljene ideje razdrobimo in pomešamo med sabo, lahko dobimo nove zamisli.

Kar lepo branje na klišejskem umirjenem potovanju z vlakom z Dunaja v Ljubljano …

To je to!
Z

Leave a Reply

