Like/Lajk

12 Mar

Danes goljufam; torkova beseda tedna ni ena beseda, ampak besedna zveza. Pa še v angleščini je: I like. Dovolite mi, da ga poslovenim v slovenski slengovski glagol lajkati. Ta beseda se je razvila zaradi obstoja gumba Like na Facebooku. Gumb všečkanja so na Facebook dodali 9. februarja 2009, sedaj pa se dnevno srečujemo s to besedo, kot da bi obstajala že od nekdaj.

Odkar imamo pri hiši kužo Lajko, me ljudje celo sprašujejo, če smo jo poimenovali po gumbu lajk s Facebooka. Redni bralci verjetno že veste, da je poimenovana po ruski psički Lajki, novi bralci pa si zgodbo o Lajki lahko preberete tukaj.

Naj se vrnem na Facebookov like. Všečkanje so na facebooku dodali zato, da lahko uporabniki tega socialnega omrežja pokažemo našim sledilcem, kaj nam je všeč oz. v kakšnih informacijah, videih, fotografijah uživamo. Dnevno naj bi uporabniki Facebooka kliknili na gumb like kar 2,7 milijard krat. Glede na to, da naj bi imel Facebook vsak mesec nekaj čez milijardo rednih uporabnikov, v povprečju vsak uporabnik klikne dva lajka na dan. No, jaz vem, da to povprečje zvišujem.

Lajk so torej razvili, da bi si z našimi sledilci delili reči, ki so nam všeč. Zato raziskava, ki je te dni pokrila Facebook in Twitter, ter aplikacija myPersonality, nista tako presenetljivi. O čem govorim?

Včeraj so v Proceedings of the National Academy of Sciences objavili raziskavo z naslovom Zasebne značilnosti in atribute je mogoče napovedati z digitalnimi podatki o človeškem vedenju (Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior), kjer so ugotovili, da lahko z dostopom do naših digitalnih lajkov (YouAreWhatYouLike) predvidijo nekatere naše značilnosti. Nekatere med njimi so: spolna usmerjenost, narodnost, politična in verska pripadnost, osebnostne značilnosti, inteligenca, starost in spol. V raziskavi so zajeli kar 58.000 udeležencev, od katerih so pridobili dostop do njihovega digitalnega vtisa (Facebook in lajki), demografske profile, udeleženci pa so rešili tudi nekaj standardnih psihometričnih testov. Končni rezultati modela so pokazali, da je mogoče s precejšnjo gotovostjo ugotoviti narodnostno pripadnost, spolno usmerjenost in politično pripadnost. Na testih, ki so bili bolj usmerjeni v osebnostne značilnosti, kot npr. odprtost, prijaznost in podobno, pa je bil model podobno uspešen kot običajni osebnostni testi.

Kar zanimivo, ampak ali je res tako presenetljivo? Saj so vendar lajke dodali v Facebook, da bi ostalim povedali, kaj nam je všeč in kaj nam ni všeč in nas to verjetno kar dobro opiše ali ne?

Bolj zanimiv je podatek, da uporabljeni algoritem ne uporablja očitnih lajkov, kot so npr. moji lajki informacij in novic o znanosti, ki verjetno kažejo na mojo vedoželjnost. Uporabljeni algoritem združuje navidezno nepovezljive lajke, na podlagi katerih uvršča uporabnike v skupine, ki izhajajo iz podobnostmi med ljudmi, ki lajkajo podobne nepovezane vsebine. Do te rešitve so prišli s sočasno uporabo različnih osebnostnih testov in primerjanjem teh ljudi glede na njihove lajke na Facebooku. S kombinacijo obojega so na koncu ljudi uvrstili v različne skupine. Tako lajkanje znanosti, v kombinaciji z lajkanjem kodrastega krompirčka, neviht in satiričnega ameriškega televizijske oddaje Colbertovo poročilo, kaže na višji IQ (morda pa to dokazuje, da inteligentnost ne pove veliko o ljudeh). Pri tem se pojavi tudi problem modela, ki je očitno prilagojen za Američane, saj vsaj jaz ne poznam vseh ameriških televizijskih oddaj. Pa saj to se velikokrat zgodi v raziskavah (t. i. WEIRD people; vir: SciAm blogs, druga točka). Vseeno pa sem prepričana, da lajki zagotovo nekaj povedo o nas.

facebook_like_button_big1

Na tem mestu je pametno izpostaviti pomen zasebnosti našega digitalnega življenja in dostopa do vseh naših podatkov. Jaz sicer očitno veliko delim na spletu, še posebej ko pišem blog. Nekako verjamem v dobro ljudi in v neizkoriščanje teh podatkov. Kakorkoli, tudi brez opisane raziskave bi vedela, da naši lajki povedo marsikaj o nas in me visoka pravilnost predstavljenega modela, ki ugotavlja, kakšni smo, niti ne preseneča.

Preden sklenem, želim deliti z vami še nekaj zanimivih povezav o lajkih, ki nas opisujejo;
The Wall Street Journal: When ‘Likes’ Can Shed Light, What Your ‘Likes’ Say About You
Science Now: Facebook Preferences Predict Personality Traits
PopSci: What Your Likes On Facebook Betray About You

To je to!
Z

Upam, da si tale zapis tudi prisluži kakšen like.🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s

%d bloggers like this: