“Zicer”

18 Feb

V osnovni šoli in gimnaziji sem trenirala košarko. Med vikendi so nas ponavadi čakale tekme. Ker sem bila del ekipe, sem stres pred tekmami lažje prenašala. A še vseeno so se mi zatresle roke in sem zgrešila sicer zanesljiv zadetek v koš.

To je bilo videti nekako takole. Sama sem se znašla z žogo pred košem. Zadela naj bi “zicer” – to je met skoraj izpod koša. Nikjer blizu mene ni bilo nobene obrambne igralke, samo vreči je bilo še treba in seveda zadeti. A velikokrat se mi je ravno ob takih priložnostih zgodilo, da je žoga odletela mimo in sem zgrešila. Ko sem bila mlajša, sem velikokrat razmišljala o teh priložnostih. Vedno sem se zalotila, da sem v trenutku, ko sem se tako znašla z žogo v roki, pred košem, sama, brez obrambe, sem začela razmišljati. Katera roka? Kam gredo noge? Kateri kot je potrebno zadeti na tabli in tako dalje. Pravzaprav ni čudno, da nisem zadela koša. Pravzaprav je prav nenavadno, da se nisem kar spotaknila čez svoje dolge noge, ko pa sem morala v tistih trenutkih toliko razmisliti! Nasprotno pa sem v primeru borbe pod košem, kjer so me obrambne igralke pokrivale, pogosteje dosegala zadetke. Kaj se je torej dogajalo, ko sem zgrešila?

NBA: Memphis Grizzlies at Los Angeles Lakers

Najbolj očiten odgovor je, da sem preveč razmišljala. V času treningov sem svoje mete na koš in zadevanje zadetkov že avtomatizirala. Namesto da bi izvajala nenaučena zaporedja gibov, pri katerih sodeluje večji del možganov, sem celoten met toliko časa vadila, da sedaj ob metu sodelujejo samo bazalni gangliji in motorična skorja. Med igro se pravzaprav meta niti ne zavedamo, dokler ne začnemo na tekmah pod stresom razmišljati, o tem kako ga bomo izvedli. Ko mi ne uspe, pogorim…

Seveda sem na treningih zadevala ogromno tovrstnih metov, a med tekmo je bilo moje telo rahlo napeto. Želela sem dosečti čim več točk, zadostiti zahtevam gledalcev in pomagati svoji ekipi do zmage. Moje telo je bilo pod stresom. Iz hipofize – to je endokrina žleza, ki se nahaja pod hipotalamusom v možganih – pride signal do nadledvične žleze, iz katere se izloča adrenalin. Povišata se nam srčni utrip in mišična prekrvavitev, pride tudi do razširitve zenic. Telo se znajde v stanju odločanja za boj ali za beg. To stanje ni dvostopenjsko, torej da bi bežali ali da bi se borili, temveč je stanje prilagajanja. Lahko se naučimo prilagoditi naš odziv na določene stresne situacije. Če nam to uspe, se nam ni treba bati, da bi na pomembnem dogodku zamrznili.

Vse to omogoča tudi profesionalnim športnikom, da se pripravijo na tekmo in uspejo oz. zmagajo. Meni pa je uspelo, da sem v trenutkih sproščenosti in zaupanja v svojo igro zadevala večje število košev. Ena izmad strategij, da premagamo stres, ki je prisoten na tekmovanju, je mentalna predstava meta na koš, akcij in igre – ali proge v primeru smučark in smučarjev. Ko res zaupaš v svoje znanje in poznavanje poti, načinov, kako nekaj dosežeš, lahko “premagaš” adrenalin, ki se sprošča v tvojem telesu. Pri premagovanju stresa je pomembna tudi motivacija za zmago, za uspeh. Pri tem lahko pomagajo prejšnji uspehi, predvsem predstava o tem, da lahko zmagaš. Obe metodi pripomoreta k temu, da pridobimo zaupanje in samozavest.

Mimogrede: te metode niso uporabne samo za zmage na olimpijskih igrah. Če si zaupaš, si mentalno predstavljaš in v mislih ponavljaš kakšno predstavitev ali nastop, ki te čaka, boš lažje opravila oz. opravil z nalogo.

Ob teh zgrešenih metih na koš sem imela v glavi kakšno misel preveč; manjkali so sproščenost, zaupanje in samozavest. Upam le, da ko se bom naslednjič znašla na parketu sama z žogo pred košem, ne bom razmišljala o tem, ali sem sproščena, ali si zaupam, ali sem samozavestna in bom zadela tudi tisti “zicer”. Ah ta naš um!

To je to!

Z

Leave a Reply

