Jet lag

16 Mar

Ura je 4:28 zjutraj. Čisto prebujena, po štirih urah spanja, štejem ovčke, zatiskam oči, skušam zaspati, ne gre. Ura je že 5:31, še vedno bedim, poleg tega postajam lačna. Jet lag me je zadel – tisti zlobni stric iz ozadja, ki preganja popotnice in popotnike, ko želimo prelisičiti čas.

Jet lag se imenuje tako, ker se je začel pojavljati šele po prvih poletih čez več časovnih pasov. To je fiziološko stanje telesa, ki ni sinhronizirano z okoljem, v katerem se znajde. Telo je utrujeno, hormoni se ne sproščajo ob pravem času, glede na del dneva, v katerem smo. Poleg tega imamo lahko tudi težave s prebavo. Moje telo, vajeno slovenskega časa, je v dvaintridesetih urah potovanja prešlo v čas, ki je deset ur pred njim. Povedano drugače, izgubilo je deset ur dneva. To pomeni, da sem bila ob eno noč ali ob en dan.

Potovanje na vzhod je za premagovanje utrujenosti in ostalih težav, ki spremljajo jet lag, težje. Telo se počuti okradenega. Očitno ni niti zadovoljno, če dobi dve noči v paketu. Ali pa me je ravno to rešilo, da sem prvo avstralsko noč spala vsaj slabih šest ur. Raziskava ameriških igralcev bejzbola je na primer pokazala, da so igralci izgubljali v povprečju več točk, če so tekmo igrali v časovnem pasu na območju, ki je vzhodno od njihovega običajnega domovanja.

Jet lag je mogoče premagati, tako da se izpostavljamo svetlobi oz. smo v temi, ko je to primerno. Po pravilu, naj bi za vsak časovni pas potrebovali kar en cel dan, da se privadimo. Dr. Smith L. Johnson, Nasin strokovnjak za premagovanje utrujenosti, pravi, da je mogoče jet lag obvladati hitreje. To storimo z izpostavljamjem svetlobi ali temi, ko je to primerno. V članku v New York Timesu so navedli primer za pot iz New Yorka v London, kjer je časovna razlika pet ur. Načrt je tak, da si v Londonu v temi do zgodnjega jutra v New Yorku, potem pa se izpostaviš svetlobi in počasi telo privadiš na nov ritem. Za izpostavljenost temi zadoščajo sončna očala.

Ne vem, kako to deluje, ko je razlika časovna razlika kar deset ur. Sem pa opazila, da smo na letalu dobili dve večerji, verjetno, da bi telo malo prelisičili. Večji del poti smo bili v temi. Jaz sem imela srečo – štirje sosednji sedeži so bili prosti in sem večji del poti prespala. Ni čudno, da sem potem tukaj bedela. Verjetno bi se lahko malo bolj pripravila na časovno razliko. Mogoče tudi ni bilo pametno, da sem vzela v roke iPad, ko sem se ponoči zbudila in prebrala vse o jet lagu. Tako sem se sredi noči izpostavljala svetlobi. Drugače pa tega zapisa ne bi bilo…

20140316-101211.jpg

Sedaj sem že pozajtrkovala. Upam, da se telo kmalu sprijazni, da je bil to pravi čas za mleko in kosmiče. Sedaj grem raziskovat Melbourne. Lonely Planet pravi, da je to mesto grafitov. Ravno prav zame!

To je to!
Z

Leave a Reply

